eten, voeding, groenten, fruit, noten, gezond, energie, oervoeding, paleo, paleodieet, keto, ketodieet, ketogeen

Wat is nou echt gezonde voeding? Vullen versus voeden.

Voeding. Er wordt veel over gezegd en geschreven. Eten is essentieel om in leven te blijven. Het is een sociale bezigheid en heeft alles te maken met emoties. Eten kan ook een afleider zijn, of een strijd. Voor mij was eten lange tijd gewoon voedsel. Iets waarvan je honger over ging. Ik had er niets mee, en er ook niets tegen. Stond er nooit bij stil dat je last zou kunnen hebben van eten, dat er gezonde voeding en ongezonde voeding was. Dat er een verband zou kunnen zijn tussen voeding en gezondheidsklachten. Totdat ik me er echt in ging verdiepen. Het verschil ervaarde tussen vullen en voeden. Er ging een wereld voor me open.

Gezonde voeding

Gezond eten is eten dat geschikt is voor ons, mensen: eten waar ons spijsverteringsstelsel raad mee weet, zodat het ons lichaam voorziet van de energie en bouwstoffen (koolhydraten, eiwitten en vetten) die we nodig hebben en dat ons niet onnodig veel energie kost of schade toebrengt. De basis van gezonde voeding bestaat uit groenten, fruit, noten en zaden, vis, gevogelte, vlees, ei. Dit levert alle koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitaminen en mineralen die we nodig hebben.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn een bron van energie. Ze kunnen variëren van enkelvoudig tot zeer complex en zijn niets meer en minder dan suiker (glucosemoleculen) die in meer of mindere mate aan elkaar geschakeld zijn. Groenten en fruit zorgen voor koolhydraten en voor vezels die goed zijn voor je darmen.

Eiwitten

Eiwitten hebben hoofdzakelijk een functie als bouwsteen en kunnen óók energie leveren. Ons lichaam breekt eiwitten af tot aminozuren en kan vervolgens deze aminozuren weer gebruiken om bijvoorbeeld cellen op te bouwen. Er bestaan in totaal 20 aminozuren. Een deel kan door ons lichaam worden aangemaakt uit andere aminozuren, maar een deel ook niet. Deze laatste groep (ook wel essentiële aminozuren genoemd) moeten we via ons voedsel binnenkrijgen.

Vetten

Vetten zijn opgebouwd uit vetzuren en hebben verschillende functies. Ze zijn een belangrijke bouwstof van het lichaam: de celmembranen (omhulsels) van alle cellen in het lichaam zijn
gemaakt van vetmoleculen. Vet is daarnaast een belangrijke energieleverancier en is onder meer nodig om de vetoplosbare vitaminen A, D, E en K op te nemen. Ook is het nodig voor het zenuwstelsel, voor de spijsvertering en voor de werking van een aantal hormonen.

Onbespoten en onbewerkt

Kies het liefst voor puur, onbespoten en onbewerkt. Groenten die hebben blootgestaan aan weer en wind en aan insecten, hebben zich moeten wapenen om te overleven en bevatten daardoor meer gezonde voedingsstoffen. Dieren die in een natuurlijke omgeving (niet op stal) hebben geleefd en natuurlijke voedingsbronnen hebben gegeten zijn gezonder en gespierder.

Macronutriënten en micronutriënten

Naast koolhydraten, eiwitten en vetten (macronutriënten) die ons voorzien van bouwstoffen en energie, zijn er talloze andere voedingsstoffen (micronutriënten) die een rol spelen in je lijf. De bekendste daarvan zijn vezels, vitaminen en mineralen, minder bekend zijn fytonutriënten en bioflavonoïden. Dit zijn stoffen die van nature in groenten en fruit voorkomen en die op een positieve manier bijdragen aan onze gezondheid.

Hoeveel moet je eten om gezond te eten?

Hoeveel heb je van al deze macro- en micronutriënten nodig? Dat is een goede vraag. Optimaal zou zijn om de verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten ongeveer gelijk te laten zijn; elk 1/3edeel van je totale energie-inname (uitgedrukt in calorieën). Dat ziet er op je bord uit als een stukje vis, vlees, kip of ei (voor de eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen) naast een berg gevarieerde groenten (voor de koolhydraten, vezels, vitaminen, mineralen, fytonutriënten en bioflavonoïden), afgetopt met wat noten, zaden en pitten. Heb je je bord op deze manier ingericht, dan kan je eten tot je je verzadigd voelt.

Hoe vaak moet je eten?

Als je maaltijden optimaal gezond zijn samengesteld en je eet tot je vol zit, eet je maximaal 3 maaltijden per dag en heb je geen tussendoortjes nodig. In dat geval bestaat er ook nauwelijks zoiets als over-eten, omdat je je lijf letterlijk aan het voeden bent met gezonde voedingsstoffen. Voor een gezond lijf is het het beste om te leren voelen wat je nodig hebt. Dat verschilt per persoon en verschilt met de dag. Hoe je dit uitvogelt? Door gezonde voeding te eten en te spelen met maaltijdgrootte. Beetje hulp nodig? In mijn boek heb ik een heel hoofdstuk gewijd aan gezonde voeding.

Ontvang regelmatig healthy updates, tips, tricks en recepten in je mail.

Alleen healthy updates, geen spam. Lees de Privacyverklaring voor meer informatie.
Scroll naar boven
Geverifieerd door MonsterInsights