tijd voor jezelf, rust, opladen, energie

Waarom tijd voor jezelf nemen belangrijk is voor je energie

In de hectiek van alledag lijkt het alsof we voortdurend worden opgeslokt door verplichtingen. We rennen van afspraak naar afspraak, van werk naar de kinderopvang en hup de keuken in. Hoe vaak neem jij een moment om even op adem te komen? Te midden van al deze drukte vergeten we soms het belangrijkste aspect van ons leven: onszelf. Tijd voor jezelf nemen is niet alleen een luxe, maar is essentieel om gezond, energiek en gelukkig te zijn. Genoeg reden om meer me-time in te plannen! Maar hoe doe je dat? En als je dan me-time hebt, wat ga je dan doen?

Waarom tijd voor jezelf nemen?
  1. Zelfzorg. Tijd voor jezelf nemen is zelfliefde en zelfzorg. Tijd en aandacht voor anderen moet je de hele dag door hebben. Maar er is niemand die zegt: heb jij vandaag al aan jezelf gedacht? Terwijl tijd voor jezelf je in staat stelt om even uit te tunen van de drukte van de dag. Om te luisteren naar je eigen behoeften. Zodat je kunt checken hoe het met je gaan. En te voelen wat je nodig hebt. Zodat je ècht voor jezelf kunt zorgen.
  2. Stressvermindering. Door even afstand te nemen van alles wat er om je heen gebeurt, kan je ontspannen en stress loslaten. Dat kan echt al in een paar minuten. Hier vind je een oefening waarin je drie minuten ademruimte neemt en even helemaal terug komt bij jezelf. Dit is enorm effectief om even af te sluiten en fris weer verder te gaan. Bijvoorbeeld op je werk, als je van meeting naar meeting holt. Of op een intensieve dag met je kinderen en je niet wilt overlopen.
  3. Zelfreflectie. Tijd alleen doorbrengen stelt je in staat om na te denken over jezelf. Waar ben je mee bezig? Voelt dat nog goed? Waar sta je in het leven? Waar heb je het meest behoefte aan? Deze vragen stel je jezelf niet als je maar doorholt van het een naar het ander. Terwijl het zo fijn is en zulke mooie inzichten geeft als je dat wel doet.
  4. Creativiteit en inspiratie. In je eentje, met alleen je eigen gedachten, kan je je gedachten, gevoelens en je creativiteit vrij laten stromen.Als je even op jezelf kunt focussen, je in jezelf kunt keren en niet bezig met met de ander ontstaan vaak de beste ideeën.
Hoe maak je meer tijd voor jezelf?

Het begint natuurlijk met het goede voornemen om meer tijd te maken voor jezelf. Deze tijd ontstaat niet zomaar. Het kan handig zijn om tijd voor jezelf te blokken in je agenda. Op je werk tussen meetings door bijvoorbeeld. Plan geen uur maar 55 minuten, zodat jij 5 minuten over houdt voor niemand anders dan jezelf. Maak tijd voor een lunchwandeling met jezelf. Blok een avond per week me-time. Neem ieder weekend een uur waarin jij de boel je boel mag laten. Wat ook kan helpen: zet eens een avond je telefoon uit. En de tv. Hoeveel tijd je dan overhoudt….allemaal tijd voor jou.

Wat ga je doen in al die me-time?

En als je dan tijd voor jezelf hebt, wat “moet” je dan in hemelsnaam? Dat kan nog best een uitdaging zijn. Ik weet nog goed dat ik ooit eens zelf het advies kreeg om tijd voor mezelf te maken. Op de vraag “wat zou je in die tijd willen doen?” had ik simpelweg geen antwoord. Ik wist het niet. Ik was altijd alleen maar bezig met anderen en had geen idee meer waar ik zelf blij van werd. Het was een cruciale vraag, die me aan het denken zette en die er toe leidde dat ik heel bewust momenten voor mezelf ging nemen.

Ik herinnerde me hoe graag ik altijd las. Ontdekte dat opnieuw en sindsdien heb ik honderden boeken verslonden. Bedacht me hoe graag ik als kind altijd in bad wilde, vooral omdat we geen bad hadden. Inmiddels was er een heerlijk bad in mijn eigen badkamer, maar daar lag ik nooit in… Begin dus met een brain-dump waarin je alles wat je ooit leuk vond of waarvan je ooit dacht dat je het graag nog eens zou willen doen opschrijft. Die lijst is een goed uitgangspunt om jouw tijd voor jezelf mee te gaan vullen!

Enkele andere ideeën om je tijd in te vullen:
  1. Ga mediteren. Meditatie en mindfulness zijn een fijne manier om even helemaal in het nu aanwezig te zijn zonder iets anders te doen. : Neem de tijd om te mediteren of mindfulness-oefeningen te doen. Dit kan helpen om je geest te kalmeren en in het moment te leven. Ik schreef er al eerder een blog over.
  2. Doe iets creatiefs. Schilderen, schrijven, knutselen, breien, haken, pottenbaken – wat je passie ook is, als je aandachtig bezig bent met iets dat je echt leuk vindt dan tune je even helemaal uit uit de waan van alledag.
  3. Ga naar buiten. Maak een wandeling, fiets een rondje, ga tuinieren, zoek een rustig bankje en geniet van je zon op je gezicht. De natuur heeft een rustgevend effect op de geest en helpt je even helemaal tot jezelf te komen.
  4. Ga eens in je eentje op pad. Gewoon alleen met jezelf. Een dagje sauna, naar een museum, een city trip met alleen jezelf. Ervaar wat het doet om met jou samen te zijn. Om alleen te doen wat jij wilt. Om ten volle te ervaren. Je komt als herboren terug ;-).
Positieve gevolgen van tijd voor jezelf nemen

Tijd voor jezelf nemen is geen egoïstische daad. Integendeel. Het is een waardevolle investering in je eigen welzijn. Voel jij je lekkerder in je vel, dan ben je een leuker mens voor anderen. Win-win. Bovendien maakt tijd voor jezelf nemen je productiever. Door regelmatig pauzes te nemen en even uit te tunen, kan je effectiever en meer gefocust werken. Ook word je er veerkrachtiger van, doordat je de stress niet te hoog laat oplopen. Dus neem die korte pauze, blok die me-time en wees even helemaal alleen met jezelf. Je zult merken dat deze momenten van zelfzorg de sleutel zijn tot een gelukkiger, gezonder en energieker leven.

Tijd voor jezelf nemen is één van de onderwerpen die aan bod komen in mijn boek Terug naar je energieke zelf. Nieuwsgierig wat je nog meer kunt doen? Je bestelt hem hier!

Ontvang regelmatig healthy updates, tips, tricks en recepten in je mail.

Alleen healthy updates, geen spam. Lees de Privacyverklaring voor meer informatie.
Scroll naar boven
Geverifieerd door MonsterInsights