Terug naar je energieke zelf in 2024: vitaal en in balans

Inmiddels is het lente. Is je winterdip voorbij, zou je denken. Maar wat als je je niet zo energiek en herboren voelt als je zou willen? Dan heb je misschien last van een lentedip, oftewel voorjaarsmoeheid. Die hangt niet zozeer samen met de lente, als wel met de voorbije winter. Weinig zonlicht, weinig buitenlucht en – zoals afgelopen winter – veel te veel regen en grijs; dit kan er toe leiden dat je je als de lente zich aandient, helemaal niet vrolijk voelt. Je bent niet de enige. Je kunt wel zelf al veel doen om door je dip heen te komen. Zorg dat je weer je energieke zelf wordt.

Energie: jouw drijvende kracht

Om weer lekker in je vel te zitten, heb je nieuwe energie nodig. Maar dat is nou net het issue: hoe kom je daaraan? Hoe energiek je je voelt, wordt beïnvloed door verschillende factoren. Denk aan voeding, beweging, hoeveel tijd je zittend doorbrengt, stress, ontspanning, hoe vaak je buiten bent, hoe goed je slaapt. Allemaal dingen dus die je zelf in de hand hebt. Hoe? Met behulp van een gezonde actieve leefstijl. Door te kiezen voor gezonde voeding boordevol voedingsstoffen, een vast avondritueel en vaste slaaptijden, door bewust te ontspannen in de hectiek van de dag, door elke dag naar buiten te gaan (óók als het regent), door mindful te zijn. Alleen…waar begin je?

Gezond eten

Eten zorgt voor energie en bouwstoffen die je lichaam energiek houden. Te weinig, te veel en de verkeerde dingen eten dragen daar niet aan bij. Er is winst te behalen met het optimaliseren van je voeding. Misschien kwam er in de voorbije maanden de klad in je gezonde voeding. Daar voel je je niet meteen slecht van, maar dit heeft na een tijdje wel een negatief effect op je energie. Terug naar je gezonde gewoontes dus. Lekker eten waarmee je je lijf van de juiste voedingsstoffen voorziet. Daarin ligt de kracht: niet vullen maar voeden. Dàt helpt je terug naar je energieke zelf. Lees hier meer over gezonde voeding.

Genoeg bewegen

Een actieve leefstijl omvat niet alleen regelmatig sporten, maar (vooral) ook dagelijkse beweging. Helaas, die grauwe natte dagen zijn niet uitnodigend. Ook minder actief zijn, minder bewegen en sporten, zorgt ervoor dat je energieniveau afneemt. Dus ookal zie je er tegenop, ga toch die wandeling maken. Je knapt er meteen van op en dat helpt je terug te komen bij je energieke zelf. Hier lees je meer over de voordelen van bewegen.

Goed Slapen

Een goede nachtrust is net zo cruciaal voor je gezondheid als gezonde voeding en beweging. Van slecht eten en weinig bewegen voel je je wel vermoeider, maar ga je niet beter slapen. Zorg dat je slaaproutine weer op peil komt. Creëer een slaapomgeving die schoon koel en rustig is, stel een dagelijks avondritueel in dat jou helpt om uit te tunen van de dag, vermijd schermtijd (van telefoon tot laptop) voor het slapengaan, en volg een consistent slaapschema. Voldoende slaap draagt niet alleen bij aan je energieniveau, maar versterkt ook je immuunsysteem en verbetert je concentratie en stemming. In deze blog vind je tips om goed te slapen.

Zorg voor voldoende ontspanning en tijd voor jezelf

En met ontspanning bedoel ik èchte ontspanning, tijd waarin je even oplaadt. Bewust. Bankhangen en series wegkijken of je Insta uit lezen is eigenlijk alleen maar afleiding; het blijven prikkels die je “aan” zetten. Ga eens met een lekker muziekje in bad, lees een old skool boek, verdiep je in mindfulness of probeer yoga; even helemaal terug naar jezelf geeft je nieuwe energie. Tips om te ontspannen lees je hier en deze blog gaat over meditatie.

Uit je comfortzone

Ook belangrijk voor je energieniveau: af en toe een lekkere uitdaging aangaan die buiten je comfortzone ligt. Iets spannends doen, een dag niet eten, een koude douche nemen of naar de sauna gaan; supergoed voor je lijf en je energie. Hier lees je daar meer over.

Terug naar je energieke zelf

Door bovenstaande tips toe te passen, zul je merken dat je langzaam maar zeker terug komt bij je eigen, energieke zelf. Dat je de donkere winter achter je kunt laten en het frisse voorjaar zich voor je uitstrekt. Kan je wel een steuntje in de rug gebruiken? Mijn boek Terug naar je energieke zelf is een stappenplan waarmee je in 7 stappen gezond, fit en mindful wordt. Boordevol tips en gebaseerd op ervaringsverhalen. Velen gingen je al voor, en met succes! Maak ook van lekker veel energie en een goede gezondheid je prioriteit en wees een stralender, energieker en gezonder jij!

Eerst even kennismaken met het boek? Vraag hier het gratis introductiehoofdstuk aan! Direct als PDF in je mail.

Ontvang regelmatig healthy updates, tips, tricks en recepten in je mail.

Alleen healthy updates, geen spam. Lees de Privacyverklaring voor meer informatie.
Scroll naar boven
Geverifieerd door MonsterInsights