staand werken zit-sta-bureau energie gezond bewegen

Staand werken: waarom dat goed is voor je energie

Dat veel zitten slecht voor je is, is intussen algemeen bekend. Veel werkgevers bieden daarom andere manieren aan om je kantoorwerk te doen. Zit-sta-bureaus, bureaufietsen, ergonomische zitballen, op allerlei manieren worden andere dan de statische stoelhouding gestimuleerd. Een van de trends die de afgelopen jaren is opgekomen, is staand werken. Het lijkt misschien gek, maar staand werken wint snel aan populariteit vanwege de vele voordelen die het met zich meebrengt, onder andere voor je energieniveau. In deze blog gaan we dieper in op waarom steeds meer mensen ervoor kiezen om achter hun bureau te staan in plaats van zitten.

1. Verbeterde houding

Een van de meest erkende voordelen van staand werken is dat het beter is voor je houding en je rug. Langdurig zitten is een grote statische belasting voor je rug en kan leiden tot rugpijn, nekpijn en een slechte houding. Door te staan tijdens het werken worden rug- en nekspieren actiever en minder statisch gebruikt, waardoor de kans op spanning en pijn wordt verminderd. Staand werken kan ook helpen om de natuurlijke kromming van de wervelkolom te behouden.

2. Verhoogde energie en productiviteit

Staand werken kan een impuls geven aan je energieniveau en productiviteit gedurende de dag. Wanneer je staat, wordt de bloedcirculatie verbeterd en worden zuurstof en voedingsstoffen efficiënter naar de spieren en hersenen getransporteerd. Dat komt doordat je staand meer spieren gebruikt dan zittend. Ongemerkt wissel je staand meer van houding dan wanneer je zit. Dit kan leiden tot een alerter gevoel en een hoger concentratieniveau, wat op zijn beurt de productiviteit kan verhogen. Veel mensen die zijn overgestapt op staand werken, merken op dat ze minder snel vermoeid raken en zich meer gefocust voelen gedurende de werkdag.

3. Stimulatie van creativiteit en denkvermogen

Staand werken kan ook een positieve invloed hebben op creativiteit en denkvermogen. Door regelmatig van houding te veranderen en te bewegen tijdens het werken, blijft de geest actief en alert. Dit kan leiden tot een betere cognitieve functie en een verhoogd vermogen om problemen op te lossen en op nieuwe ideeën te komen. Naast staan achter je bureau, kan je ook staand of lopend telefoneren of vergaderen. Dat kan zelfs buiten, wat de creativiteit verder kan stimuleren. Staand en lopend werken passen perfect in het concept van een active office.

4. Verhoogde calorieverbranding

Een bijkomend voordeel van staand werken is dat het de calorieverbranding verhoogt in vergelijking met zitten. Bovendien moedigt staand werken mensen vaak aan om vaker te bewegen en actiever te zijn tijdens de werkdag, wat bijdraagt aan een gezonde levensstijl.

5. Afwisselend staan en zitten

Zit-sta-bureaus zijn makkelijk in hoogte verstelbaar, waardoor je gemakkelijk kunt overschakelen tussen staan en zitten, afhankelijk van je voorkeuren en behoeften op een bepaald moment. Ik vind het zelf fijn om staand te beginnen aan mijn werkdag en ga vaak na de lunch (waarin ik bijna altijd een lunchwandeling maak) even zitten. En eindig de dag meestal weer staand. Als je de dag staand afsluit, staat je bureau voor de volgende dag al in de staan-stand. Kan je weer lekker actief starten!

Hoe moet je staand werken?

Staand werken gaat het makkelijkst met een zit-sta-bureau. Dat zet je eenvoudig van de zit-stand naar de sta-stand. Er zijn ook praktische bureau-standaarden verkrijgbaar waarmee je op stahoogte kunt werken aan een laag bureau. Let erop dat je een actieve sta-houding hebt, ga dus niet hangen. Verder houd je dezelfde houding aan van je schouders, ellebogen en polsen als wanneer je achter je laptop zou zitten. Door de actievere werkhouding voel je je fitter aan het einde van de dag. Staand werken is een waardevolle investering als je je werkplek en leefstijl wilt verbeteren. Waarom minder zitten en een actievere leefstijl gedurende de dag belangrijk zijn, komt uitgebreid aan de orde in mijn boek Terug naar je energieke zelf.

Ontvang regelmatig healthy updates, tips, tricks en recepten in je mail.

Alleen healthy updates, geen spam. Lees de Privacyverklaring voor meer informatie.
Scroll naar boven
Geverifieerd door MonsterInsights