salade gezond eten makkelijk lekker voedzaam sla tomaat dressing

Maak een heerlijke makkelijke salade

Het is zomer en dus tijd voor heerlijk frisse salades! Met de onderstaande tips draai je je hand niet meer om voor een makkelijke salade als gezonde lunch of lichte avondmaaltijd. Het uitgangspunt: mix, match en varieer!

De basis: bladgroen

Kies een basis van sla (in alle mogelijke soorten en maten), rucola, spinazie, rauwe andijvie, snijbiet. Hoe meer je varieert, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnenkrijgt.

Vul aan met andere groenten

Denk aan komkommer, bleekselderij radijs, tuinkers, kiemgroenten, bosui, bieslook, wortel (in verschillende kleuren), avocado, olijven, rode biet, koolrabi (geraspt), zoete aardappel (gebakken in blokjes), paddenstoelen (alle soorten, gebakken). Dit geeft niet alleen meer gezonde voedingswaarde aan je makkelijke salade, maar ook lekker veel kleur en smaak.

Voeg wat fruit toe

Vooral omdat dat er zo gezellig uit ziet en een lekker zoete smaak toevoegt. Maak zoveel mogelijk gebruik van seizoensfruit. Denk aan appel, mango, peer, blauwe druiven, bessen, aardbeien, ananas, frambozen, etc. Gedroogd fruit zoals rozijnen of gedroogde abrikozen of pruimen zijn ook erg lekker, maar bevatten verhoudingsgewijs wel meer suikers.

Niet vergeten: eiwitbronnen

Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam en helpen je een verzadigd gevoel te geven. In mijn boek vertel ik je daar nog veel meer over. Voeg een eiwitbron toe aan je makkelijke salade zoals kip, vis (zalm, tonijn, garnaaltjes, ansjovis, sardientjes), gebakken spekjes of reepjes vlees. Vegan? Kies voor extra paddenstoelen.

Maak het geheel op smaak

Het mag dan gezond zijn en er lekker uit zien, maar je smaakpapillen willen ook wat. Maak je salade op smaak met olijfolie, notenolie of avocado-olie en wat zout, peper en saladekruiden. Maak simpel zelf een mayonaise en meng deze met een scheutje sap van een sinaasappel voor een frisse citrussmaak. Of aak zelf een dressing van een eetlepel citroensap, een theelepel honing, een theelepel mosterd en een flinke scheut extra vierge olijfolie. 

Over-the-toppings

Top je makkelijke salade af met pitten (pijnboompitten, zonnebloempitten) of noten (walnoten, amandelen, macademianoten) voor een extra bite.

Salade to go

Moet je ergens heen? Je salade neem je super simpel mee als salad-in-a-jar: een grote (glazen) pot waarin je de ingrediënten opstapelt. Je begint altijd met de dressing, en daarbovenop doe je de andere ingrediënten (eerst de sla, dan de andere groenten, vervolgens de eiwitbron en tot slot het fruit en de toppings). Ben je toe aan je salade, dan schud je eens goed met de pot om de boel te mengen en klaar. Enjoy!

Meer lezen over gezonde voeding? In mijn boek Terug naar je energieke zelf besteed ik er een heel hoofdstuk aan. Je bestelt hem makkelijk in de shop.

Ontvang regelmatig healthy updates, tips, tricks en recepten in je mail.

Alleen healthy updates, geen spam. Lees de Privacyverklaring voor meer informatie.
Scroll naar boven
Geverifieerd door MonsterInsights