Gezonde keuzes voor koolhydraten, eiwitten en vetten

Hoe maak je gezonde keuzes bij je boodschappen? Als regel kan je aanhouden: eet vers en gevarieerd en vermijd alles wat is voorbewerkt. Als je je voeding aanpast, is het handig om lijstjes te hebben waar je dagelijks op terug kunt vallen. Dit lijstje staat ook achterin mijn boek. Print en plak op je koelkast en wissel lekker af.

Koolhydraten

Maar eerst een kleine toelichting. Koolhydraten zijn een bron van energie. Koolhydraten kunnen variëren van enkelvoudig tot zeer complex. Ze zijn niets meer en minder dan suiker (glucosemoleculen) die in meer of mindere mate aan elkaar geschakeld zijn. Groenten en fruit zorgen voor koolhydraten en voor vezels die goed zijn voor je darmen. Hieronder vind je lijsten met de gezonde keuzes voor koolhydraten (groenten en fruit).

Groenten 

Aardpeer
Gember
Selderij 
Andijvie
Groenlof
Sjalot
Artisjok
Kervel
Sla 
Asperge
Komkommer
Snijbiet 
Avocado
Knoflook
Spinazie 
Kouseband
Spruiten 
Bataat (zoete aardappel)
Knolselderij
Taro
Bamboescheuten
Knol/meiraap
Tijm 
Basilicum
Lamsoor
Tuinkers 
Bieslook
Ui
Bieten
Paddestoelen
Venkel 
Bimi
PaksoiWaterkastanje 
Bleekselderij
Pastinaak
Waterkers
Bloemkool
Peterselie
Witlof
Boerenkool
Pompoen
Wortel
Bosui
Postelein
Wortelpeterselie 
Prei
Broccoli
Raapstelen
Zeewier
Cassave
Radijs Ramenas (rettich) 
Citroengras
Romanesco  
Courgette 
Rucola 
Flespompoen
Schorseneren 

Fruit 

Aardbei 
Kumquat 
Abrikoos 
Kweepeer 
Ananas 
Limoen 
Appel 
Lychee 
Banaan 
Mandarijn 
Bakbanaan 
Mango 
Bessen 
Meloen 
Braam 
Nectarine 
Carambola 
Papaja 
Citroen 
Passievrucht 
Cranberry
Peer 
Dadel
Perzik 
Druif 
Pruim 
Framboos 
Rabarber 
Granaatappel 
Rozenbottel 
Grapefruit 
Sharonfruit 
Guave 
Sinaasappel 
Kakifruit 
Stoofpeer 
Kersen 
Vijg 
Kiwi  
Kokosnoot

Eiwitten

Eiwitten hebben hoofdzakelijk een functie als bouwsteen en kunnen óók energie leveren. Ons lichaam breekt eiwitten af tot aminozuren. Deze worden vervolgens weer gebruikt om bijvoorbeeld cellen op te bouwen. Eiwitten haal je het best uit alle dierlijke bronnen die flink bewogen (gevlogen, gerend of gezwommen) hebben. Dit zijn gezonde keuzes op het gebied van eiwitten (vis, vlees, gevolgelte):

Vis, schaal- en schelpdieren

Aal 
Garnalen 
Ansjovis 
Kokkels 
Botervis 
Krab
Forel
Kreeft 
Haring 
Mosselen
Inktvis 
Oesters
Kabeljauw 
Sint-Jakobsschelpen
Koolvis 
Makreel
Paling
Platvis
Schelvis 
Schol 
Stokvis 
Tong 
Tonijn 
Zalm 
Zwaardvis

Gevogelte

Duif
Kip
Emoe 
Fazant 
Parelhoen 
Patrijs 
Struisvogel 
Kwartel
Gans 
Kalkoen 

Vlees

Geit
Hert 
Konijn 
Varken 
Rund 
Schaap
Slakken
Wildzwijn 

Vetten

Vetten zijn opgebouwd uit vetzuren en hebben verschillende functies. Ze zijn een belangrijke bouwstof van het lichaam. De celmenbranen (omhulsels) van alle cellen in het lichaam zijn
gemaakt van vetmoleculen. Vet is daarnaast een belangrijke energieleverancier. Het is onder meer nodig om de vetoplosbare vitaminen A, D, E en K op te nemen. Ook is het nodig voor het
zenuwstelsel, voor de spijsvertering en voor de werking van een aantal hormonen. Goede bronnen voor vetten zijn alle dierlijke eiwitbronnen plus alle geïsoleerde vetten van deze dieren. Deze zijn geschikt om te verhitten. Kokos en kokosolie kunnen zowel koud als warm worden gebruikt. Verder zijn voor koud gebruik geschikt:

Olijven + olijfolie 
Noten + notenolie 
Avocado + avocado-olie
Zaden en pitten (maar NIET de olie) 
MCT-olie 

Voed je jouw lijf met deze gezonde voedingsstoffen, dan ga je op superbrandstof. En dat is superfijn voor je energie!

Ontvang regelmatig healthy updates, tips, tricks en recepten in je mail.

Alleen healthy updates, geen spam. Lees de Privacyverklaring voor meer informatie.
Scroll naar boven
Geverifieerd door MonsterInsights