eten, voeding, keto, ketodieet, ketogeen, ketogeendieet, energie, gezond, paleo, paleodieet, oervoeding

Het ketogeen dieet voor een gezonde energieboost

In de wereld van diëten en voedingsgewoonten is het ketogeen dieet de afgelopen jaren enorm populair geworden. Maar wat houdt dit precies in en waarom is het zo in trek? In deze blog gaan we dieper in op het ketogeen dieet, bespreken we de voordelen en geven we je tips over waar je op moet letten als je dit dieet overweegt.

Wat is het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet, kortweg ketodieet, is een voedingspatroon dat gericht is op het verminderen van de inname van (ongezonde) koolhydraten en het verhogen van de inname van gezonde vetten. Het belangrijkste doel is om het lichaam in een staat van ketose te brengen, waarbij vet als belangrijkste energiebron wordt gebruikt in plaats van koolhydraten.

Normaal gesproken haalt ons lichaam energie uit koolhydraten. Deze worden afgebroken en omgezet in glucose. Bij een ketogeen dieet beperk je de koolhydraten zo sterk dat je lichaam niet genoeg heeft aan deze brandstof. In dat geval boort het vetten aan als brandstof door deze af te breken tot ketonen. Dit proces staat bekend als ketose.

Het ketogeen dieet is gunstig voor je energie

Het ketogeen dieet kan gunstig zijn voor je energie om verschillende redenen:

  1. Stabiele bloedsuikerspiegel: het beperken van koolhydraten vermindert de schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor ervaar je minder pieken en crashes in energieniveaus, wat resulteert in een meer gelijkmatige en constante energievoorziening gedurende de dag.
  2. Ketonen als energiebron: wanneer je lichaam in ketose is, maakt het ketonen aan uit vetten, die als een efficiënte brandstof dienen, vooral voor de hersenen. Verbranding van vetten levert meer en landuriger energie dan verbranding van koolhydraten. Dit zorgt voor een gestage en duurzame energievoorziening.
  3. Verbeterde mentale focus: veel mensen merken een verbeterde mentale helderheid en concentratie tijdens ketose. Dit komt doordat ketonen de hersenen van een stabiele en consistente bron van brandstof voorzien. De hersenen zijn niet meer afhankelijk van de hoeveelheid glucose in het bloed.
  4. Verminderde eetbuien: het ketogeen dieet kan helpen bij het verminderen van honger en eetbuien, doordat vetten langduriger energie leveren. Hierdoor voel je je energieker en wordt er minder energie verspild aan glucoseverbranding door overmatige koolhydraatinname.
  5. Gewichtsverlies: omdat een teveel aan koolhydraten in je lichaam wordt omgezet en opgeslagen als vet, kan het sterk verminderen van koolhydraatinname en het aanzetten van de vetverbranding bijdragen aan het bereiken van een gezond gewicht. Dat verbetert je energieniveau.
Zoek begeleiding van een professional

Begin je voor het eerst aan een ketodieet, dan kan het een tijdje duren voordat je vetten effectief kunt omzetten naar energie. Je lichaam moet wennen aan het minder vaak gebruikte proces van vetverbranding. Reken daarom altijd op een aanpassingsperiode waarin je je mogelijk minder energiek voelt, of zelfs grieperig voelt. Dit staat bekend als de “keto griep,” en verdwijnt wanneer je lichaam zich aanpast aan het gebruik van ketonen als energiebron. Als je overweegt om over te schakelen naar een ketogeen dieet, is het raadzaam om dit te doen onder begeleiding van een professional om op een verantwoorde manier over te schakelen en mogelijke bijwerkingen te minimaliseren. Kijk eens bij Ketogeen Instituut Nederland voor de mogelijkheden.

Tips voor succes bij de overstap naar het ketogeen dieet

Om het ketodieet een succes te laten zijn, geven we de volgende tips:

  1. Drink voldoende: ketose kan leiden tot vochtverlies, dus zorg ervoor dat je voldoende water drinkt.
  2. Kies gezonde vetten: focus op gezonde vetbronnen zoals vette vis, eieren, avocado’s, noten, zaden en olijfolie
  3. Eet voldoende gezonde eiwitten: je vindt ze in vis, vlees en gevogelte. Ook sommige groenten zijn eiwitrijk, maar let er op dat je dan de koolhydraatarme varianten pakt (zoals paddenstoelen).
  4. Varieer met koolhydraatarme groenten: bladgroenten, avocado, paddenstoelen, broccoli, bloemkool, courgette, komkommer, tomaten, paprika, asperges, kolen. Eigenlijk alle groenten die boven de grond groeien. Hoewel knolgewassen, die in de grond groeien, vaak meer koolhydraten bevatten, zijn ui, rode biet, knolselderij en wortel koolhydraatarmere knollen. Deze kan je dus ook prima eten. Wees heel matig met fruit want dat bevat van nature meer koolhydraten. Rood zomerfruit kan je met mate toevoegen.
  5. Wees alert op kant en klare keto producten: veel voedingsmiddelen op de markt beweren keto-vriendelijk te zijn, maar bevatten vaak ongezonde ingrediënten. Lees dus altijd de etiketten.
  6. Brood: gewoon tarwebrood is niet keto. Je kunt wel zelf keto-brood maken met behulp van notenmeel (bijvoorbeeld dit recept) of met de meelmixen van Oerchef.
Energieboost

Het ketogeen dieet kan een echte energieboost geven. Zo werkt het voor mij in ieder geval meestal wel. Toch is het belangrijk om rekening te houden met je eigen gezondheid en welzijn voor je start met het ketodieet. Met name stress kan er toe leiden dat je lichaam de ketonen die je aanmaakt, niet kan gebruiken. Dan kan juist een tekort ontstaan aan energie, omdat bij stress veel glucose wordt gebruikt. En daar ga je je echt niet beter van voelen. Ook dit heb ik al eens meegemaakt. Het is dan beter om de start van het ketogeendieet uit te stellen tot een rustiger periode. Eerst terug naar je energieke zelf, en dan een energieboost met het ketodieet!

Ontvang regelmatig healthy updates, tips, tricks en recepten in je mail.

Alleen healthy updates, geen spam. Lees de Privacyverklaring voor meer informatie.
Scroll naar boven
Geverifieerd door MonsterInsights